infamous 2

nieSławny: inFamous 2

Developer: Sucker Punch
Wydawca: Sony Computer Entertainment
Polski wydawca: Sony Computer Entertainment Polska
Data wydania: czerwiec 2011
Platforma: PS3
Sukces pierwszej części inFamous, pokazał że jest zainteresowanie na tego typu produkty. Gracze są spragnieni wysokiej jakości superbohaterskich produkcji. Wie o tym również firma Sony, która widząc powiększający się stan konta, z uśmiechem na ustach poprosiła Sucker Punch o sequel. Jak się okazało, sprawdzona formuła z paroma usprawnieniami, po raz kolejny okazała się sukcesem. Posiadacze PS3 nie mogli mówić, że nie mają w co grać. Konsola nie ma prawa się kurzyć, gdy w mieście działa Cole. 
Fabuła kontynuuje wątki z poprzedniej części. Proroctwo Kesslera się spełnia i wielka Bestia atakuje Empire City. Z pomocą przychodzi agentka Kuo, która zabiera bohatera do twórcy kuli promieni, co by Cole miał wchłonąć energię z rdzeni i tym samym dostać dostać jeszcze większego kopa, co oczywiście ma mu pomóc pokonać Bestię. Dlatego Cole i Zeke wsiadają na statek i jadą do pięknego New Marains, gdy tymczasem Bestia niszczy nasze stare  miasto i podąża przez wschodnie wybrzeże obracając w pył wszystko co spotka na swojej drodze. 
New Marains, jest (a właściwie było) miastem spokojnym i radosnym, gdzie ludzie żyli w nim wolni i pozbawieni jakiejkolwiek kontroli. Dzięki temu pięknie rozkwitało, będąc tym o co walczą wszyscy anarchiści i hipisi na świecie. Utopia jednak nie trwa długo. W mieście pojawił się tyran – Bertrant i wprowadza siły milicyjne, które pilnują porządku, a tak naprawdę, to uprzykrzają życie mieszkańcom. Wolność się skończyła w stolicy amerykańskiego luzu. A na dodatek Bertrand uwikłany jest w ciemne interesy i nawołuje mieszkańców do nienawiści przeciwko “demonowi z Empire City”, jak i innym dziwakom, którzy wesoło hasają sobie po jego terenie. To wszystko sprawia, że Cole musi zaprowadzić porządek w mieście zanim zmierzy się z przeznaczeniem. 
Katedra, centralny punkt New Marains. Obiekt upodobali sobie także nasi przeciwnicy. 
 
Samo New Marains wzorowane jest na Nowym Orleanie i można w nim zobaczyć wiele charakterystycznych elementów z nim związanych. Po ulicach jeżdżą czerwone tramwaje (zwane pożądaniem), mamy też charakterystyczne balkony i tarasy, cmentarz pełen rzeźb czy katedrę, a także bagna i podmokłą dzielnicę. Sądzę, że jednak za bardzo się skupiono na oddaniu klimatu wspomnianego miasta, które prezentuje się i nieźle, ale czegoś mi w nim zabrakło. To gra sandboxowa, a w tych najlepiej sprawdzają się gęste miejskie dżungle. Może trzeba było spróbować z inną metropolią? W trzeciej części dostaliśmy Seattle (gdzie studio ma siedzibę), które zaprezentowało się trochę lepiej. 
 
Cole jak zwykle musi stawić czoła problemom, a pomaga mu w tym Zeke. To ten spasiony kolega, z którym mu się niezbyt układa po wydarzeniach z jedynki. By jednak urozmaicić ich bromance, a zarazem dodać trochę emocji w historii, to na celowniku pojawiają się też dwie skrajnie różne kobiety. Agentka Kuo, mroźna piękność z Azji, stojąca po stronie dobra i Nix – żyjąca po swojemu, mająca w nosie wszelkie zasady, gorąca panna z bagien. Niewiasty oczywiście się nie lubią i każda ma inną wizję radzenia sobie z problemami. Którą z nich wybierze Cole? Która jest w stanie skutecznie go uwieść? Azjatka pomaga stać się sławnym, a murzynka pogłębiać karmę nieSławnego. Która panna jest tak naprawdę okaże się odpowiednia dla Cole’a? 
Nowe miasto to też nowe możliwości. Tym razem mamy dwie wyspy, ale podzielone na dwie części, czyli 4 różne obszary do eksploracji. Gra ta jest ucieleśnieniem sandboxowej rozrywki. Podobnie jak w pierwszej odsłonie całe miasto jest nasze, a główny bohater zawstydza asasynów swoimi możliwościami wspinaczki. Architektura terenu jest jeszcze lepsza niż w poprzedniku. Mamy więcej zróżnicowanych budynków, miejsc, obiektów. Wielka katedra w środku miasta jest nie tylko centralnym miejscem, ale także wizytówką. Pozostałe dzielnice są natomiast tak różne od siebie i wystarczy jedno spojrzenie, by wiedzieć gdzie aktualnie przebywamy. 
 
Podmokłe tereny nie sprzyjają bohaterowi. 
Największym problemem New Marains są nie tylko pojawiające się nie wiadomo skąd potwory i mutanty, a nawet zaraza popromienna. Tutaj najgorsze są powodzie, będące smutną nieodłączną bolączką w codziennym życiu obywateli. Przez to wiele terenów jest podmokłych, lecz mimo to ludzie muszą sobie radzić i żyć w takim miejscu. Otaczające miasto bagna są też kryjówką dla wielu patologii. Milicja ma tam swoje meliny i tajne podziemne placówki, w których przeprowadzane są eksperymenty na ludziach. A jak wiemy Cole nie lubi wilgoci. Pani od fizyki uczyła, że woda doskonale przewodzi prąd, co możemy wykorzystać w grze – jak ktoś znajdzie się w blisko herosa, to czeka go małe spięcie. Nauka nie poszła w las. 
 
Rozgrywka jak zwykle zapewnia sporo frajdy. Cole jeszcze bardziej rozwija swoje moce i w widowiskowy sposób możemy radzić sobie z coraz silniejszymi przeciwnikami. Schematyczne misje poboczne nie rażą aż tak bardzo, jeśli podejdziemy do nich z superbohaterskim zapałem. Wtedy są one okazją do emocjonalnego rozładowania napięcia. Pewną nowością miał być też edytor misji. Można stworzyć własne zadania i udostępnić je w sieci. Podczas gry możemy zrelaksować się także w zadaniach przygotowanych przez innych użytkowników. W praktyce wygląda to nie ciekawie. Napotykane misje są często zrobione na odwal. 
Graficznie mamy delikatny progres. Dzięki temu wrażenia estetyczne są jeszcze lepsze. A jedyną wadą gry jest to, że za szybko się kończy. Oczywiście dla platyny, która jest naprawdę łatwa i zrobienie jej nie stanowi żadnego problemu, musimy przejść tytuł będąc dobrym i złym, co trochę wydłuża rozgrywkę, a także zapewnia nowe wrażenia, gdyż mamy dostęp do różnych misji i doświadczamy zupełnie inaczej wydarzeń na końcówce gry. Gra to dobry sequel, lecz cierpi na syndrom braku nowości. Mimo, że dostaliśmy usprawnioną odsłonę, to każdy fan superbohaterów będzie się przy niej wyśmienicie bawił. 
 
Ocena: 9/10
 

Ciekawostki:

  • Cole McGrath pojawił się również w dwóch innych grach, bijatykach: PlayStation All Stars Battle Royal oraz Street Fighter X Tekken (wersjach na PS3 i PS Vitę oczywiście).
  • Postać Cola pojawia się także w grze DC Universe Online. Ubrany jest w klasyczny strój i nie posiada AMPa. Można go znaleźć w różnych miejscach w Metropolis. Twórcy kiedyś stwierdzili, że mógłby on się stać częścią gry, lecz do tej pory robi tylko za ozdobę. Również Zeke pojawia się w grze. Stoi on na posterunku policji.
  • Kostiumy Cola można znaleźć w grach: Little Big Planet, Little Big Planet 2, Uncharted 2: Among Thieves oraz w usłudze PlayStation Home.
  • Na początku twórcy zaprezentowali zupełnie nowy wygląd bohatera, jako wyluzowanego bruneta. Spotkało się to z wielkim odzewem ze strony fanów, którzy nie szczędzili krytyki. Spowodowało to, że powrócono do wizerunku z pierwowzoru, który delikatnie tylko poprawiono. 
  • Trofea zdobyte w pierwszej części mają wpływ na rozgrywkę. Dzięki nim możemy zaczynać z dodatkowymi upgrade’ami oraz mają one znaczenie na dialogi. 
  • Na plecaku Cola można dostrzec logo poprzedniej serii Sucker Punch – Sly Cooper.
  • Na budynkach kin widzimy nazwy filmów, które nawiązują do innych gier: Assasin’s Need (Assasin’s Creed), Hey Low Reach (Halo: Reach), No Need For Speed (Need For Speed), Epic Hickey (Epic Mickey), Little Big Unit (Little Big Planet), Latchit and Shank (Rachet and Clank), Uncharted Love (seria Uncharted),  Sly! (Sly Cooper), Call of Booty (Call of Duty), Solid Serpent: The Man, the Movie (nawiązanie do serii Metal Gear Solid).
  • W grze możemy znaleźć też pstryczek do konkurencji. Sklep z elektroniką nazywa się Red Ring Electronics. Red Ring of Dead, to nazwa usterki masowo trapiącej XBoxy. W logu firmy znajduje się też znak ><, który w żargonie internetowym oznacza flustrację.
  • Gra miała nawet reklamę w polskiej telewizji.
  • Nazwisko Cola MacGratha jest podobne do tego jakie nosił reżyser niepowiązanego z grą filmu Infamous – Dauglas McGrath.
  • Cole początkowo miał się nazywać Dylan, lecz nazwę tą zmieniono, bo za bardzo przypominała Maxa Dillona/Elektro – łotra z universum Marvela.
  • inFamous 2 przez rok było za darmo dla posiadaczy abonamentu PlayStation Plus.
  • Pod katedrą znajdują się katakumby. W grze widzimy prowadzące do nich drzwi, lecz nie możemy do nich wejść. Dostęp do nich uzyskujemy dopiero w dodatku inFamous: Festival of Blood.
  • Na początku gry, w jednej z komiksowych cut-scenek Cole wspomina, że miasto było zniszczone przez powódź. Może to być nawiązaniem do huraganu Katrina.
  • Grając w facebookową gierkę inFamous: Anarchy możesz odblokować DLC dla inFamous2: Samurajski miecz – zrób zdjęcie gry i udostępnij na Facebooku, Caveman Club – zdobądź 25 level, Sly’s Cane – brak danych, Skórka Żniwiarza – wygraj 15 minutowe wyzwanie w Amp Avenue. 
  • Nowy Orlean znany jest z opowieści o wampirach Anny Rice, która jest jego mieszkanką. Dodatek do gry jest związany z plagą wampirów.
  • Firma Puma wypuściła specjalne trampki nawiązujące do postaci Kuo i Nix.