Assassin’s Creed: Brahman

Scenariusz: Karl Kershl,  Brenden Flecher
Rysunki: Karl Kershl, Cameron Stewart
Wydawca: Ubi Workshop
Polski wydawca: Brak ch─Ötnych ­čÖü
Data premiery: październik 2013 (cyfrowo), styczeń 2014 (fizycznie)
Liczba stron: 96
Ka┼╝dy psychofan serii wie, ┼╝e Assassin’s Creed pocz─ůtkowo produkowany by┼é jako spin-off Prince of Persia. Wiedzieli to te┼╝ Karl Kersh i Cameron Stewart, – tw├│rcy historii Daniela Crossa i jego rosyjskiego przodka. Panowie odpowiedzialni za The FallThe Chain, tym razem dokooptowali do sp├│┼éki Brendena Flechera i postanowili nawi─ůza─ç do prakorzeni. Jednak skr─Öcili oni jeszcze bardziej na wch├│d. Na P├│┼éwysep Indyjski, w czasach gdy Brytyjczycy przejmuj─ů w┼éadz─Ö, a za kulisami trwa walka mi─Ödzy zakonami o przej─Öcie najznamienitniejszego artefaktu.
Tym razem dostajemy zupe┼énie now─ů, emocjonuj─ůc─ů histori─Ö. A zaczyna si─Ö ona w tera┼║niejszo┼Ťci. Jot Soora to szcz─Ö┼Ťciarz. Informatyk zar─Öczony z gwiazd─ů filmow─ů. A do tego ma ciekaw─ů prac─Ö ÔÇô testuje dla Abstergo nowe urz─ůdzenie, zwane Brahman VR. Cho─ç komiks ukaza┼é si─Ö par─Ö lat temu, to jak wida─ç tw├│rcy ┼Ťwietnie przewidywali przysz┼éo┼Ť─ç, bo gogle wirtualnej rzeczywisto┼Ťci w┼éa┼Ťnie opanowuj─ů rynek. Sam niedawno mia┼éem okazj─Ö testowa─ç PlayStation VR i jestem pod ogromnym wra┼╝eniem tego typu technologii. Jednak obecne na rynku sprz─Öty nie maj─ů takiego z┼éo┼╝onego hadrware’u i software’u jak ten od wsp├│┼éczesnych Templariuszy. Brahman to po prostu kolejna wersja Animusa. 

Czy kolejny komiks poka┼╝e nam co┼Ť ┼Ťwie┼╝ego? I tak i nie. Wszystko opiera si─Ö na starych schematach, ale podane jest – jak to z ka┼╝d─ů cz─Ö┼Ťci─ů bywa ÔÇô w innym sosie. G┼é├│wny bohater, ten ca┼éy Jot, wydaje si─Ö nieco nieporadny. Zdolny programista, kt├│rego firma nawi─ůzuje wsp├│┼éprace z Abstergo, wchodzi w posiadanie urz─ůdzenia, kt├│rego w┼éa┼Ťciwo┼Ťci nie rozumie. Nie ma on poj─Öcia o asasynach, templariuszach, nie m├│wi─ůc ju┼╝ o pradawnych cywilizacjach. Fascynuje go to co odkrywa, jednak szybko nara┼╝a go to na niebezpiecze┼ästwo. Wszak jego chlebodawcy te┼╝ s─ů infiltrowani przez Bractwo, a Jot wypapla┼é kilka s┼é├│w za du┼╝o…
Wspomnienia s─ů podane w bardzo oczojebnych barwach. Ten zabieg pozwala lepiej rozr├│┼╝ni─ç okresy oraz zwyczajnie pasuje do przedstawionych klimat├│w. Przenosimy si─Ö w czasie do po┼éowy XIX wieku. Krajem rz─ůdzi┼é Maharadza Ranjit Sight. Naturalnie jest to posta─ç historyczna. Jednak nikt nie przywi─ůzuje do niego uwagi, bo wa┼╝niejsze jest to co posiada. Jak wyczaili asasyni, w tym jeden przystojniak Abzaar Mir, to w┼éa┼Ťnie w ich kraju znajduje si─Ö nietypowy Kawa┼éek Edenu. Taki bardzo wa┼╝ny. W mitologii serii chyba nie by┼éo bardziej warto┼Ťciowszego. Koh-i-Nor to diament o niezwyk┼éej warto┼Ťci. 105 karat├│w budzi wyobra┼║ni─Ö. Okazuje si─Ö, ┼╝e jego w┼éa┼Ťciwo┼Ťci mo┼╝na zmierzy─ç nie tylko przez pryzmat pi─Öknego kamyczka. 
Jak si─Ö domy┼Ťlacie, komiks cho─ç powiela schematy, to wnosi sporo nowych w─ůtk├│w do serii. Same artefakty Tych Kt├│rzy Byli Przed Nami przestawia w nowej roli. Je┼Ťli chodzi o zg┼é─Öbianie wiedzy na temat serii i poznawanie wszystkich smaczk├│w, to Brahman prezentuje si─Ö niezwykle okazale w tej kwestii. Fani b─Öd─ů ┼Ťledzi─ç ka┼╝dy kadr co by wy┼éapa─ç r├│┼╝ne nawi─ůzania i powi─ůzania. Po raz kolejny wida─ç, ┼╝e tw├│rcy ┼Ťwietnie rozumiej─ů podstawy serii, nawet lepiej ni┼╝ panowie tworz─ůcy gry… Mo┼╝e po komiksach z Aquilusem i krzy┼╝em Ankh, to medium nie jest brane przez fan├│w na powa┼╝nie. Jednak od czasu The Fall, w ka┼╝dym komiksie pojawia si─Ö tzw. ÔÇ×universe advisorÔÇŁ, przez co te historie s─ů jak najbardziej kanoniczne i szkoda, ┼╝e wci─ů┼╝ pozostaj─ů w cieniu gier. 
Co mi si─Ö bardzo podoba┼éo, to relacje mi─Ödzy g┼é├│wnymi bohaterami, Jotem i jego pann─ů. Laska to oczywi┼Ťcie niez┼éa szprycha, ale tak┼╝e niesamowicie milutka. Moment, gdy Monima pierwszy raz widzi Brahmana i bierze go za urz─ůdzenie do kareoke jest bezcenny. Ich ┼╝ycie jest o tyle skomplikowane, ┼╝e musz─ů ukrywa─ç sw├│j zwi─ůzek, bo Mona jest gwiazd─ů filmow─ů. W efekcie czego para oficjalnie nie zawsze mo┼╝e by─ç razem. Ich zawi┼éa sytuacja staje si─Ö r├│wnie┼╝ wykorzystywana jest przez templariuszy do wywierania wp┼éywu. Podobna chemia jest r├│wnie┼╝ w przesz┼éo┼Ťci mi─Ödzy Abzaarem, a c├│rk─ů Maharadzy. Z drugiej strony, troch─Ö za s┼éabo za to przedstawiono histori─Ö rodze┼ästwa, wsp├│┼éczesnych asasyn├│w. Pani z pocz─ůtku przewija si─Ö gdzie┼Ť w tle, a jej brat debiutuje pod koniec historii. Ich losy s─ů ciekawe, a fajnym smaczkiem mo┼╝e by─ç str├│j nowoczesnego skrytob├│jcy. 
Komiks, jak zwykle zreszt─ů, jest sugerowany dla os├│b doros┼éych. Podobnie jak gry komputerowe z tej serii. Sam jako nastolatek m─Öczy┼éem GTA III i inne nieodpowiednie dla m┼éodych tytu┼éy, wi─Öc rozumiem niepe┼énoletnie osoby si─Ögaj─ůce po owoc zakazany. Nie wybaczam tylko za┼Ťmiecania for├│w i grup niedojrza┼éymi postami. Zeszyt ten zawiera jednak ┼Ťmia┼ée sceny, gdzie bohaterowie uprawiaj─ů to czego religia zabrania robi─ç przed ┼Ťlubem. Tak wi─Öc drodzy nieletni, czujcie si─Ö ostrze┼╝eni. Wasza nieukszta┼étowana, niewinna psychika mo┼╝e si─Ö zachwia─ç pod naporem nieodpowiednich dla waszych oczu kadr├│w. 

Par─Ö sytuacji wyda┼éo mi si─Ö nielogicznych. Cho─çby to, ┼╝e Jot wyni├│s┼é ┼Ťci┼Ťle tajny projekt z firmy. Nie m├│wi─ůc ju┼╝ o dziwnym zbiegu okoliczno┼Ťci, gdzie jego narzeczona r├│wnie┼╝ ma przodka powi─ůzanego z histori─ů diamentu. Jak wida─ç pewne elementy mo┼╝na by┼éo lepiej dopracowa─ç. Zapewne zabrak┼éo kilku stron by rozwin─ů─ç par─Ö w─ůtk├│w. Wam za to nie powinno zabrakn─ů─ç ch─Öci by zg┼é─Öbi─ç komiksow─ů cz─Ö┼Ť─ç uniwersum sagi. 
Ocena: 9/10

Ciekawostki:

  • Kontynuacj─ů komiksu jest gra Assassin’s Creed Chronicles: India. Jej akcja dzieje si─Ö w 1841 roku, a wi─Öc dwa lata po wydarzeniach z komiksu.
  • W Hinduizmie Brahman definiuje si─Ö jako odwieczn─ů, ostateczn─ů prawd─Ö. Absolutny byt, ┼║r├│d┼éo wszelkiego istnienia.
  • W Brahmanie pojawia si─Ö tak┼╝e nawi─ůzanie do poprzednich historii. Gdy Daniel Cross podr├│┼╝owa┼é po ┼Ťwiecie, odwiedzi┼é tak┼╝e Indie. Kobieta, kt├│ra pojawi┼éa si─Ö w kadrze z podr├│┼╝y, jest spokrewniona z bohaterk─ů komiksu.
  • Pulpit Brahmana zawiera par─Ö ciekawostek. Tu cytat z Zakonu AC: ÔÇ×Twarz s┼éonia przypomina Ganesha, antropomorficzne b├│stwo o wygl─ůdzie s┼éonia, posiadaj─ůce jeden kie┼é – symbol szcz─Ö┼Ťcia i dobrobytu (…) Posta─ç po lewej stronie o ciemnym kolorze sk├│ry i nieludzkich cechach to reprezentacja Hanumana (humanoidalny byt z cechami ma┼épy), kt├│ry uwa┼╝any jest za uosobienie m─ůdro┼Ťci, pobo┼╝no┼Ťci i sprawiedliwo┼Ťci. Bli┼╝ej centrum wida─ç brodatego m─Ö┼╝czyzn─Ö, kt├│ry mo┼╝e reprezentowa─ç Brahm─Ö – architekta wszech┼Ťwiata i Ojca wszystkich istot. Jest on cz─Östo przedstawiany z bia┼é─ů brod─ů, kt├│ra symbolizuje jego odwieczne istnienie. Po drugiej stronie widnieje twarz kobiety z wysuni─Ötym j─Özykiem, kt├│ra przypomina agresywn─ů posta─ç Kali, bogini przera┼╝aj─ůcej i mi┼éosiernej zarazem. Jest ona zwi─ůzana z ciemno┼Ťci─ů, zniszczeniem i przemoc─ů (…) Twarz w centrum najbardziej przykuwa uwag─Ö. ┼üatwo zauwa┼╝y─ç charakterystyczny element – kolczyk w nosie po┼é─ůczony ┼éa┼äcuszkiem z lewym uchem, jaki posiada bogini Durga. Reprezentuje ona zwyci─Östwo dobra nad z┼éem, jest znana tak┼╝e jako Matka Wszech┼Ťwiata i uwa┼╝ana za uosobienie si┼éy, kt├│ra kryje si─Ö za tworzeniem, opiek─ů i zniszczeniem. Jej centralne umiejscowienie oznacza, ┼╝e w┼éa┼Ťnie ona jest najwa┼╝niejszym cz┼éonkiem przedstawionych b├│stw. Drugim symbolem Durgi jest pojawiaj─ůcy si─Ö w komiksie tygrys – wierzchowiec, na kt├│rym bogini jest czasem przedstawiana. Warto zwr├│ci─ç uwag─Ö na trzy symbole asasyn├│w zdobi─ůce twarz bogini: dwa ma┼ée stylizowane insygnia znajduj─ůce si─Ö mi─Ödzy jej oczami i na nakryciu g┼éowy. Trzeci, ostatni symbol, jest wi─Ökszy od pozosta┼éych i znajduje si─Ö nad drugim – mniejszym – nachodz─ůcym cz─Ö┼Ťciowo na jej twarz. Prawdopodobnie symbol asasyn├│w mia┼é szczeg├│lne znaczenie w erze Pierwszej Cywilizacji, tak jak mia┼éo to miejsce z logo Abstergo. Asasy┼äskie symbole pojawiaj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ w pewnej formie na czole w─Ö┼╝a, kt├│rego mo┼╝na zobaczy─ç po prawej stronie, na fioletowych pi├│rach pawia oraz na z┼éotej ┼Ťwi─ůtyni w lewym g├│rnym rogu (Budynek Pierwszej Cywilizacji lub reprezentacja Z┼éotej ┼Üwi─ůtyni w Amritsar).ÔÇŁ
  • Jak ujawnia najnowszy Assassin’s Creed: The Esential Guide, przedstawicielka Pierwszej Cywilizacji widziana w komiksie zosta┼éa potwierdzona jako Durga. Posta─ç t─ů widzimy r├│wnie┼╝ jako pos─ůg przedstawiaj─ůcy o┼Ťmioror─Öczn─ů bogini─Ö, dzier┼╝─ůc─ů Kawa┼éki Edenu. R├│wnie┼╝ za ni─ů przebrana jest Monima podczas sesji zdj─Öciowej. .
  • Jasdip odcina palec swojej siostrze. Ma to nie tylko znaczenie symboliczne. Encyklopedia 3.0 ujawnia, ┼╝e asasyni utworzyli bibliotek─Ö, co┼Ť na kszta┼ét tej widzianej w The Chain, gdzie przechowuj─ů informacje o swoich przodkach. Ponadto rodze┼ästwo pochodzi z d┼éugiego rodu asasyn├│w. Gdyby ich DNA wpad┼éo w r─Öce templariuszy, mia┼éoby to katastrofalne skutki, st─ůd by┼éa potrzeba zastosowania radykalnej opcji.
  • Wypadek samochodu ma miejsce na Pune Expressway ÔÇô autostradzie ┼é─ůcz─ůcej miasta Mumbai i Pune. Samoch├│d wpad┼é do rzeki Mithi, nad kt├│r─ů przebiega wiadukt. 
  • Po katastrofie akcja przenosi si─Ö do Chor Bazaar. To miejsce w Po┼éudniowym Mumbaju, s┼éyn─ůce z paserstwa. W mie┼Ťcie kr─ů┼╝y legenda, ┼╝e je┼Ťli co┼Ť zosta┼éo ukradzione, to mo┼╝na to odkupi─ç w┼éa┼Ťnie tam.
  • Spotkanie biznesowe z lud┼║mi z Montrealu to nawi─ůzanie do Czwartej cz─Ö┼Ťci gry. Obecni s─ů na nim przedstawiciele Abstergo Entertainment.
  • Tw├│rca komiksu, Brenden Fletcher, zdradzi┼é ┼╝e w zeszycie ukryta jest wskaz├│wka co do przysz┼éo┼Ťci serii. Jak si─Ö okaza┼éo, dwa lata p├│┼║niej, po premierze Assassin’s Creed: Syndicate dostali┼Ťmy odpowied┼║, Abzaar Mir wraz z jego obiektem zainteresowa┼ä mieli syna. Jayadeep Mir emigrowa┼é do Londynu, gdzie sta┼é si─Ö przyw├│dc─ů tamtejszego Bractwa. By┼é tak┼╝e mentorem dla Evie i Jacoba. Jednak nie jest on bezpo┼Ťrednim przodkiem Monimy.