Assassin’s Creed: Brahman

Scenariusz: Karl Kershl,  Brenden Flecher
Rysunki: Karl Kershl, Cameron Stewart
Wydawca: Ubi Workshop
Polski wydawca: Brak ch臋tnych 馃檨
Data premiery: pa藕dziernik 2013 (cyfrowo), stycze艅 2014 (fizycznie)
Liczba stron: 96
Ka偶dy psychofan serii wie, 偶e Assassin’s Creed pocz膮tkowo produkowany by艂 jako spin-off Prince of Persia. Wiedzieli to te偶 Karl Kersh i Cameron Stewart, – tw贸rcy historii Daniela Crossa i jego rosyjskiego przodka. Panowie odpowiedzialni za The FallThe Chain, tym razem dokooptowali do sp贸艂ki Brendena Flechera i postanowili nawi膮za膰 do prakorzeni. Jednak skr臋cili oni jeszcze bardziej na wch贸d. Na P贸艂wysep Indyjski, w czasach gdy Brytyjczycy przejmuj膮 w艂adz臋, a za kulisami trwa walka mi臋dzy zakonami o przej臋cie najznamienitniejszego artefaktu.
Tym razem dostajemy zupe艂nie now膮, emocjonuj膮c膮 histori臋. A zaczyna si臋 ona w tera藕niejszo艣ci. Jot Soora to szcz臋艣ciarz. Informatyk zar臋czony z gwiazd膮 filmow膮. A do tego ma ciekaw膮 prac臋 鈥 testuje dla Abstergo nowe urz膮dzenie, zwane Brahman VR. Cho膰 komiks ukaza艂 si臋 par臋 lat temu, to jak wida膰 tw贸rcy 艣wietnie przewidywali przysz艂o艣膰, bo gogle wirtualnej rzeczywisto艣ci w艂a艣nie opanowuj膮 rynek. Sam niedawno mia艂em okazj臋 testowa膰 PlayStation VR i jestem pod ogromnym wra偶eniem tego typu technologii. Jednak obecne na rynku sprz臋ty nie maj膮 takiego z艂o偶onego hadrware’u i software’u jak ten od wsp贸艂czesnych Templariuszy. Brahman to po prostu kolejna wersja Animusa. 

Czy kolejny komiks poka偶e nam co艣 艣wie偶ego? I tak i nie. Wszystko opiera si臋 na starych schematach, ale podane jest – jak to z ka偶d膮 cz臋艣ci膮 bywa 鈥 w innym sosie. G艂贸wny bohater, ten ca艂y Jot, wydaje si臋 nieco nieporadny. Zdolny programista, kt贸rego firma nawi膮zuje wsp贸艂prace z Abstergo, wchodzi w posiadanie urz膮dzenia, kt贸rego w艂a艣ciwo艣ci nie rozumie. Nie ma on poj臋cia o asasynach, templariuszach, nie m贸wi膮c ju偶 o pradawnych cywilizacjach. Fascynuje go to co odkrywa, jednak szybko nara偶a go to na niebezpiecze艅stwo. Wszak jego chlebodawcy te偶 s膮 infiltrowani przez Bractwo, a Jot wypapla艂 kilka s艂贸w za du偶o…
Wspomnienia s膮 podane w bardzo oczojebnych barwach. Ten zabieg pozwala lepiej rozr贸偶ni膰 okresy oraz zwyczajnie pasuje do przedstawionych klimat贸w. Przenosimy si臋 w czasie do po艂owy XIX wieku. Krajem rz膮dzi艂 Maharadza Ranjit Sight. Naturalnie jest to posta膰 historyczna. Jednak nikt nie przywi膮zuje do niego uwagi, bo wa偶niejsze jest to co posiada. Jak wyczaili asasyni, w tym jeden przystojniak Abzaar Mir, to w艂a艣nie w ich kraju znajduje si臋 nietypowy Kawa艂ek Edenu. Taki bardzo wa偶ny. W mitologii serii chyba nie by艂o bardziej warto艣ciowszego. Koh-i-Nor to diament o niezwyk艂ej warto艣ci. 105 karat贸w budzi wyobra藕ni臋. Okazuje si臋, 偶e jego w艂a艣ciwo艣ci mo偶na zmierzy膰 nie tylko przez pryzmat pi臋knego kamyczka. 
Jak si臋 domy艣lacie, komiks cho膰 powiela schematy, to wnosi sporo nowych w膮tk贸w do serii. Same artefakty Tych Kt贸rzy Byli Przed Nami przestawia w nowej roli. Je艣li chodzi o zg艂臋bianie wiedzy na temat serii i poznawanie wszystkich smaczk贸w, to Brahman prezentuje si臋 niezwykle okazale w tej kwestii. Fani b臋d膮 艣ledzi膰 ka偶dy kadr co by wy艂apa膰 r贸偶ne nawi膮zania i powi膮zania. Po raz kolejny wida膰, 偶e tw贸rcy 艣wietnie rozumiej膮 podstawy serii, nawet lepiej ni偶 panowie tworz膮cy gry… Mo偶e po komiksach z Aquilusem i krzy偶em Ankh, to medium nie jest brane przez fan贸w na powa偶nie. Jednak od czasu The Fall, w ka偶dym komiksie pojawia si臋 tzw. 鈥瀠niverse advisor鈥, przez co te historie s膮 jak najbardziej kanoniczne i szkoda, 偶e wci膮偶 pozostaj膮 w cieniu gier. 
Co mi si臋 bardzo podoba艂o, to relacje mi臋dzy g艂贸wnymi bohaterami, Jotem i jego pann膮. Laska to oczywi艣cie niez艂a szprycha, ale tak偶e niesamowicie milutka. Moment, gdy Monima pierwszy raz widzi Brahmana i bierze go za urz膮dzenie do kareoke jest bezcenny. Ich 偶ycie jest o tyle skomplikowane, 偶e musz膮 ukrywa膰 sw贸j zwi膮zek, bo Mona jest gwiazd膮 filmow膮. W efekcie czego para oficjalnie nie zawsze mo偶e by膰 razem. Ich zawi艂a sytuacja staje si臋 r贸wnie偶 wykorzystywana jest przez templariuszy do wywierania wp艂ywu. Podobna chemia jest r贸wnie偶 w przesz艂o艣ci mi臋dzy Abzaarem, a c贸rk膮 Maharadzy. Z drugiej strony, troch臋 za s艂abo za to przedstawiono histori臋 rodze艅stwa, wsp贸艂czesnych asasyn贸w. Pani z pocz膮tku przewija si臋 gdzie艣 w tle, a jej brat debiutuje pod koniec historii. Ich losy s膮 ciekawe, a fajnym smaczkiem mo偶e by膰 str贸j nowoczesnego skrytob贸jcy. 
Komiks, jak zwykle zreszt膮, jest sugerowany dla os贸b doros艂ych. Podobnie jak gry komputerowe z tej serii. Sam jako nastolatek m臋czy艂em GTA III i inne nieodpowiednie dla m艂odych tytu艂y, wi臋c rozumiem niepe艂noletnie osoby si臋gaj膮ce po owoc zakazany. Nie wybaczam tylko za艣miecania for贸w i grup niedojrza艂ymi postami. Zeszyt ten zawiera jednak 艣mia艂e sceny, gdzie bohaterowie uprawiaj膮 to czego religia zabrania robi膰 przed 艣lubem. Tak wi臋c drodzy nieletni, czujcie si臋 ostrze偶eni. Wasza nieukszta艂towana, niewinna psychika mo偶e si臋 zachwia膰 pod naporem nieodpowiednich dla waszych oczu kadr贸w. 

Par臋 sytuacji wyda艂o mi si臋 nielogicznych. Cho膰by to, 偶e Jot wyni贸s艂 艣ci艣le tajny projekt z firmy. Nie m贸wi膮c ju偶 o dziwnym zbiegu okoliczno艣ci, gdzie jego narzeczona r贸wnie偶 ma przodka powi膮zanego z histori膮 diamentu. Jak wida膰 pewne elementy mo偶na by艂o lepiej dopracowa膰. Zapewne zabrak艂o kilku stron by rozwin膮膰 par臋 w膮tk贸w. Wam za to nie powinno zabrakn膮膰 ch臋ci by zg艂臋bi膰 komiksow膮 cz臋艣膰 uniwersum sagi. 
Ocena: 9/10

Ciekawostki:

  • Kontynuacj膮 komiksu jest gra Assassin’s Creed Chronicles: India. Jej akcja dzieje si臋 w 1841 roku, a wi臋c dwa lata po wydarzeniach z komiksu.
  • W Hinduizmie Brahman definiuje si臋 jako odwieczn膮, ostateczn膮 prawd臋. Absolutny byt, 藕r贸d艂o wszelkiego istnienia.
  • W Brahmanie pojawia si臋 tak偶e nawi膮zanie do poprzednich historii. Gdy Daniel Cross podr贸偶owa艂 po 艣wiecie, odwiedzi艂 tak偶e Indie. Kobieta, kt贸ra pojawi艂a si臋 w kadrze z podr贸偶y, jest spokrewniona z bohaterk膮 komiksu.
  • Pulpit Brahmana zawiera par臋 ciekawostek. Tu cytat z Zakonu AC: 鈥濼warz s艂onia przypomina Ganesha, antropomorficzne b贸stwo o wygl膮dzie s艂onia, posiadaj膮ce jeden kie艂 – symbol szcz臋艣cia i dobrobytu (…) Posta膰 po lewej stronie o ciemnym kolorze sk贸ry i nieludzkich cechach to reprezentacja Hanumana (humanoidalny byt z cechami ma艂py), kt贸ry uwa偶any jest za uosobienie m膮dro艣ci, pobo偶no艣ci i sprawiedliwo艣ci. Bli偶ej centrum wida膰 brodatego m臋偶czyzn臋, kt贸ry mo偶e reprezentowa膰 Brahm臋 – architekta wszech艣wiata i Ojca wszystkich istot. Jest on cz臋sto przedstawiany z bia艂膮 brod膮, kt贸ra symbolizuje jego odwieczne istnienie. Po drugiej stronie widnieje twarz kobiety z wysuni臋tym j臋zykiem, kt贸ra przypomina agresywn膮 posta膰 Kali, bogini przera偶aj膮cej i mi艂osiernej zarazem. Jest ona zwi膮zana z ciemno艣ci膮, zniszczeniem i przemoc膮 (…) Twarz w centrum najbardziej przykuwa uwag臋. 艁atwo zauwa偶y膰 charakterystyczny element – kolczyk w nosie po艂膮czony 艂a艅cuszkiem z lewym uchem, jaki posiada bogini Durga. Reprezentuje ona zwyci臋stwo dobra nad z艂em, jest znana tak偶e jako Matka Wszech艣wiata i uwa偶ana za uosobienie si艂y, kt贸ra kryje si臋 za tworzeniem, opiek膮 i zniszczeniem. Jej centralne umiejscowienie oznacza, 偶e w艂a艣nie ona jest najwa偶niejszym cz艂onkiem przedstawionych b贸stw. Drugim symbolem Durgi jest pojawiaj膮cy si臋 w komiksie tygrys – wierzchowiec, na kt贸rym bogini jest czasem przedstawiana. Warto zwr贸ci膰 uwag臋 na trzy symbole asasyn贸w zdobi膮ce twarz bogini: dwa ma艂e stylizowane insygnia znajduj膮ce si臋 mi臋dzy jej oczami i na nakryciu g艂owy. Trzeci, ostatni symbol, jest wi臋kszy od pozosta艂ych i znajduje si臋 nad drugim – mniejszym – nachodz膮cym cz臋艣ciowo na jej twarz. Prawdopodobnie symbol asasyn贸w mia艂 szczeg贸lne znaczenie w erze Pierwszej Cywilizacji, tak jak mia艂o to miejsce z logo Abstergo. Asasy艅skie symbole pojawiaj膮 si臋 r贸wnie偶 w pewnej formie na czole w臋偶a, kt贸rego mo偶na zobaczy膰 po prawej stronie, na fioletowych pi贸rach pawia oraz na z艂otej 艣wi膮tyni w lewym g贸rnym rogu (Budynek Pierwszej Cywilizacji lub reprezentacja Z艂otej 艢wi膮tyni w Amritsar).鈥
  • Jak ujawnia najnowszy Assassin’s Creed: The Esential Guide, przedstawicielka Pierwszej Cywilizacji widziana w komiksie zosta艂a potwierdzona jako Durga. Posta膰 t膮 widzimy r贸wnie偶 jako pos膮g przedstawiaj膮cy o艣mioror臋czn膮 bogini臋, dzier偶膮c膮 Kawa艂ki Edenu. R贸wnie偶 za ni膮 przebrana jest Monima podczas sesji zdj臋ciowej. .
  • Jasdip odcina palec swojej siostrze. Ma to nie tylko znaczenie symboliczne. Encyklopedia 3.0 ujawnia, 偶e asasyni utworzyli bibliotek臋, co艣 na kszta艂t tej widzianej w The Chain, gdzie przechowuj膮 informacje o swoich przodkach. Ponadto rodze艅stwo pochodzi z d艂ugiego rodu asasyn贸w. Gdyby ich DNA wpad艂o w r臋ce templariuszy, mia艂oby to katastrofalne skutki, st膮d by艂a potrzeba zastosowania radykalnej opcji.
  • Wypadek samochodu ma miejsce na Pune Expressway 鈥 autostradzie 艂膮cz膮cej miasta Mumbai i Pune. Samoch贸d wpad艂 do rzeki Mithi, nad kt贸r膮 przebiega wiadukt. 
  • Po katastrofie akcja przenosi si臋 do Chor Bazaar. To miejsce w Po艂udniowym Mumbaju, s艂yn膮ce z paserstwa. W mie艣cie kr膮偶y legenda, 偶e je艣li co艣 zosta艂o ukradzione, to mo偶na to odkupi膰 w艂a艣nie tam.
  • Spotkanie biznesowe z lud藕mi z Montrealu to nawi膮zanie do Czwartej cz臋艣ci gry. Obecni s膮 na nim przedstawiciele Abstergo Entertainment.
  • Tw贸rca komiksu, Brenden Fletcher, zdradzi艂 偶e w zeszycie ukryta jest wskaz贸wka co do przysz艂o艣ci serii. Jak si臋 okaza艂o, dwa lata p贸藕niej, po premierze Assassin’s Creed: Syndicate dostali艣my odpowied藕, Abzaar Mir wraz z jego obiektem zainteresowa艅 mieli syna. Jayadeep Mir emigrowa艂 do Londynu, gdzie sta艂 si臋 przyw贸dc膮 tamtejszego Bractwa. By艂 tak偶e mentorem dla Evie i Jacoba. Jednak nie jest on bezpo艣rednim przodkiem Monimy.