Marvel 2099: One Nation Under Doom

Developer: Saffire 
Wydawca: Mindscape Inc
Planowana data wydania: 12/96
Anulowano: okres jesieni 96
Platformy: PlayStation, Windows 95
Gra na podstawie uniwersum 2099 – to mogłoby się spodobać. Jednak nie łudzę się, że tytuł wydany w latach 90-tych byłby odpowiedniej jakości. A im więcej dowiadywałem się o grze, tym bardziej cieszę się, że się nie ukazała. Już pierwsze co razi po oczach to tytuł. Jest za długi. Początkowo gra przedstawiana była tylko z nazwą uniwersum. Gdy później ujawniono jego pełne brzmienie, które boli nas po latach, bez wątpienia widać zbyt wiele wyrazów. Choć pierwszy człon odnosi się do miejsca akcji, to jego rozwinięcie nie wzięło się znikąd. Jest to podtytuł komiksowej historii, którą chciano zaadaptować na rynek gier. 
Będziemy tu wspominać pradawne dzieje, które fajnie się zestawia z tym co mamy obecnie. Był luty 1996 roku. Czasy kiedy Polacy słuchali jeszcze disco polo, Japończycy zaczęli jarać się Pokemonami. To wtedy ogłoszono postanie gry Marvel 2099. To okres gdy grafika 3D jeszcze raczkowała. Dlatego trójwymiarowe miały być w niej jedynie modele postaci, a sam tytuł miał być side-scrollerem w 2D i pojawić się zarówno na komputery osobiste, jak i niespodziewanie osiągającej sukces konsoli PlayStation. Komiksowe nerdy zacierały rączki, tak jak my to robimy na myśl o Spider-Manie od Insomniac, czy nowej grze Rocksteady.
Punisher 2099
Gorliwi komiksiarze wiedzą, że One Nation Under Doom to komiksowy crossover. Fabuła opiera się na zbrojnym przejęciu władzy przez przyszłą wersję Dr Dooma, który w ostateczności stanął na czele Ameryki jako prezydent. W historii tej umiera wielu superbohaterów. Event ten pojawił się w komiksach w 1995, czyli rok wcześniej. To mówi nam w jakim tempie powstawała gra. Trzeba było kuć żelazo póki gorące. 
Pierwsza prezentacja odbyła się na E3. Jednak wcześniej wszystkie liczące się magazyny growe dostały CD-Romy i/lub VHSy (plus kolorową ulotkę informacyjną) z nagraniem video do wstępnej oceny. Jednak to właśnie na największych amerykańskich targach zaprezentowano światu grywalny kod. Była tam wersja Punishera 2099 walcząca z żołnierzami SHIELD. Oprócz fragmentu rozgrywki mogliśmy zobaczyć jak wygląda menu oraz obejrzeć cut-scenki. 
Artykuł w piśmie Electronic Gaming Monthly
Gra powstawała w pocie czoła, o czym świadczy fakt, że magazyn Electronic Gaming Monthly opublikował pierwszą zapowiedź ze screenami już w lipcu, a kolejną miesiąc później. Dzięki temu mogliśmy się dowiedzieć, że poza Punisherem 2099, grywalnymi postaciami okazali się być również Spider-Man 2099, Skullfire z X-Menów 2099, December z X-Nation 2099, Ghost Rider 2099, Daredevil 2099, Fantastyczna Czwórka 2099 i Hulk 2099. A spotkać mieliśmy ponad 40 niegrywalnych postaci z uniwersum. Źle się czyta nazwę bohatera z dopiskiem roku. Sądzę, że ktoś powinien powiedzieć za w czasu twórcom z Marvela jak głupie jest tworzenie przyszłych wersji herosów i to z dopiskiem 2099. Niestety lata 90-te to wciąż był okres gdy masowo wciskało nam się prowizorkę.
December
Puzzle Samurai
SHIELD Trooper
Tider Wylde
We wakacje wszyscy żyjemy Comic-Conem w San Diego. Jak widać od dwudziestu lat nic się nie zmieniło. Właśnie na tej imprezie zrobiono wielkie show poświęcone tytułowi. Starzy, amerykańscy nerdzi pewnie pamiętają jak to za młodu mogli sobie pograć w udostępnione demo. A przy okazji nawet w ich zbiorach znajdują się cenne pamiątki. Promocja była ogromna i oprócz ulotek rozdawano także piny, koszulki i plakaty poświęcone grze. Samego dema nigdy nie udostępniano i do tej pory nigdzie nie wyciekło. 
Broszurka reklamowa
W magazynie 3D Design pojawił się wywiad z projektantem postaci, Jeffem Bunkerem.
We wrześniu, trzy miesiące przed premierą, magazyn 3D Design miał nawet okładkę poświęconą grze. Również w tym magazynie ujawniono jej pełny tytuł. Do ostatniej chwili więc trzymano ludzi w przeświadczeniu, że gra zmierza na rynek. Jednak nie było już tak pięknie. Pierwsze kłopoty zaczęły się w lipcu, wtedy produkcja spowolniła. Kiedy została anulowana? Oficjalnie tego nikt nie ogłosił, więc złapani na hype fani do końca wierzyli, że tytuł ukaże się na rynku. I pewnie długo płakali z żalu, że tak się nie stało. Po latach mogli otrzeć łzy, gdyż rok 2099 w końcu się pojawił. Zobaczyliśmy go w grach Spider-Man: Shattered Dimentions oraz Spider-Man: Edge of Time. Postacie z tego okresu często pojawiają się jako skórki dla danych postaci w różnych grach. Sądzę, że kiedyś doczekamy się ciekawego tytułu umieszczonego w tych ciekawych realiach i nie będzie to na szybko odwalona prowizorka.